עבודה לדוגמא התרבות המקוונת של בני נוער ערבים-בדווים

עבודה לדוגמא בקורס תרבויות נוער וצעירים בחברה המודרנית

התרבות המקוונת של בני נוער ערבים-בדווים

תובנה: המאמר מספק תמונה ברורה בנוגע לתרבות הגלישה של בני נוער ערבים-בדווים. הם משתמשים בתקשורת מקוונת על בסיס יומי בעיקר בשעות הערב, מה שלא מפתיע, מאחר והם בבתי הספר בשעות היום. הם צורכים יותר תכני תקשורת מגזריים – 44% מהם גולשים ב- Panet, האתר הערבי הנפוץ בישראל. יותר ממחציתם משתמשים במנוע החיפוש גוגל. רשת ה"פייסבוק" נחשבת לרשת שנותנת ביטחון לחשוף פרטים אישיים כגון סטטוס, תמונות ותגובות ואכן נמצא כי הרשת החברתית הנפוצה ביותר בקרב בני נוער ערבים-בדווים היא ה"פייסבוק", הם מוצאים בה ביטוי להשתייך לקבוצת השווים. המחקר הסיק מהנתונים, בשונה מהמדווח בספרות המקצועית, כי התכנים הם אינפורמטיביים יותר מאשר תכנים בידוריים. אין העדפה לתוכן מסויים כגון הנאה, ספורט או משחקים, בני הנוער הערבים-בדווים רואים באינטרנט אמצעי שמאפשר להם להתחזק בלימודים.
על רקע הבנת תרבות הגלישה המקוונת של בני הנוער הערבים-בדווים, אחת התובנות המרכזיות היא כי רשת האינטרנט מאפשרת אינטראקציה בין-תרבותית שמתגברת על חסמים של מקום ותרבות – קרוב למחצית מבני הנוער הערבים-בדווים דיווחו כי יש להם יש אינטראקציה מקוונת עם בני נוער יהודים.

דעה: הטכנולוגיה המתפתחת היום משפיעה רבות על החברה והתרבות בכלל ועל בני הנוער הערבים-בדווים בפרט. המחקר לא יכול לייצג סטטיסטית את כלל האוכלוסיה הערבית-בדווית הנחקרת, המדגם מונה בסך הכל 220 בני נוער שלהערכתי הם 0.1% מכלל האוכלוסיה הערבית-בדווית, אולם בעזרתו ניתן לראות מאפיינים בולטים בנוגע לצריכת הגלישה של בני נוער ערבים-בדווים. זה לא מפתיע שהתקשורת המקוונת מאפשרת להגדיר מחדש נורמות, ערכים ויחסים, מאחר והיא מאפשרת יצירת קשר, נגישות למידע ולכלים ישומיים ללא מגבלות של זמן ומקום. אפשר להבין את הצורך להגדרה מחדש עבור בני נוער ערבים-בדווים, הם חונכו וגדלו בחברה שמגבילה אותם חברתית. כיום החברה הערבית-בדווית עוברת לחיים אורבניים ובני הנוער הערבים-בדווים מחפשים דרכים מהירות להשתלב בחיים המודרניים כפיצוי על הבידוד החברתי שהם חשים. כמו-כן, כדור שעתיד להשתלב בחברה הישראלית האינטרנט מאפשר להם חופש פעולה ליצירת קשרים חברתיים וליצור מעגל חברויות חדש. התקשורת המקוונת משפרת את הדימוי העצמי שלהם והיחשפותם לידע מאפשר להם לעשות חשיבה מחודשת לגבי עתידם. בנוסף לכך, אלו הם צעירים הנמצאים בשלב חשוב לקראת חיי בגרות עצמאיים בו הם מגבשים זהות חברתית, מינית ומקצועית. מרחב האפשרויות הטכנולוגיה מאפשרת לבני הנוער בכלל ובני הנוער הערבים-בדווים בפרט מעורבות ועצמאות. למורת רוחם של זקני השבט, הם יכולים להשתמש במרחב המקוון בדרך מנוגדת לערכים עליהם הם חונכו. החברה הבדווית המסורתית ניצבת בפני צומת תרבויות שמחייב אותה לחשיבה מחודשת לגבי בני הנוער שלה ובפרט לגבי השתלבותם העתידית בחברה.  לאור עובדות אלו, לדעתי, העובדה שחלק לא מבוטל מבני הנוער הערבים-בדווים בתקשורת עם בני גילם היהודים מובנת ומציגה צורך אמיתי. יתרה מכך, היא יוצרת אופטימיות בכינון יחסי ידידות בין החברה הערבית-בדווית לחברה הישראלית וזו תרומה חשובה.  

מאמרים

  1. אבו-גוידר, ע. (2014). התרבות המקוונת של בני נוער ערבים-בדווים.

 

 

אנו זמינים מסביב לשעון לכל שאלה ובעיה.
צריכים ייעוץ? רוצים לברר כמה זה עולה?

מלאו פרטים ונחזור עוד היום!